Jan. 25, 2005

CPI鉄道運賃の品質調整と鉄道業の生産性への影響

宇都宮浄人 (一橋大学経済研究所)

Quality Adjustment of Railway Fares in the CPI and Its Influence on Estimated Railway Productivity

Kiyohito Utsunomiya (The Institute of Economic Research, Hitotsubashi University)

要旨Abstract

 消費者物価指数(CPI)の計算誤差の一つとして、品質向上分が十分調整されていないと言う問題が存在する。昨今、パソコンなどの財について、ヘドニック・アプローチの実用化が進んでいるが、サービスについては、そうした手法を用いた品質調整がなされず、CPIの上方バイアスが生じているものと思われる。本稿では、CPIサービスのなかでも比較的ウェイトの高いCPI鉄道運賃について、混雑緩和、速達性の向上といった品質面の変化を調整した指数を試算し、さらに、そこで求められたCPIを用いて、鉄道業の実質輸送サービスとTFPを計算する。この結果、品質調整によってCPI鉄道運賃は大きく低下し、TFPで見た生産性は、近年の労働投入の減少もあって、JRは高い伸び、JR以外の民鉄も回復基調にあると言うことが示される。

 Although quality adjustment of price indices has been vigorously explored in recent years, the current CPI seems not to have been successful in adjusting their quality change in service sectors. This paper focuses on railways, which are an important form of public transportation in Japan. Using hedonic regressions to adjust the railway fare CPI, the paper reveals the possibility of a significant degree of upward bias in the current CPI. In addition, I calculated 'real output' and the TFP of the Japanese railway industry using the newly adjusted railway fare CPI as a deflator. Contrary to preceding research, the results show that Japanese railway companies have improved their productivity on a 'real' basis.

Full Text

書誌情報Bibliographic information

Vol. 54, No. 1, 2003 , pp. 60-73
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://hdl.handle.net/10086/20301