Oct. 25, 2010
オンライン市場における価格変動の統計的分析
Price Dispersion and Fluctuations -Evidence from an Online Consumer Electronics Market-
要旨Abstract
本稿では価格比較サイト「価格.com」において仮想店舗が提示する価格と,それに対する消費者のクリック行動を秒単位で記録した新しいデータセットを用いて,店舗の価格設定行動と消費者の購買行動を分析した.本稿の主要なファインディングは以下のとおりである.第1に,店舗の価格順位(その店舗の価格がその時点において何番目に安いか)が1位でない場合でもクリックが発生する確率はゼロではない.ただし,価格順位が下がるとクリック確率は下がり,価格順位とクリック確率(の対数値)の間には線形に近い関係が存在する.この線形の関係は,消費者に店舗の好みがあり,消費者が自分の好みで店舗群の中で最も安い価格を提示する店舗を選択していることを示唆している.第2に,各店舗が提示する価格の平均値は,ドリフト付きのランダムウォークに従っている.これは価格変動の大部分が店舗が保有する在庫のランダムな増減によって引き起こされていることを示している.ただし,価格が急落する局面などではランダムウォークからの乖離がみられ,各店舗の価格づけの戦略的補完性が値崩れを招いている可能性を示唆している.
This paper investigates e-retailers' price setting and customers' purchasing behaviors using a unique dataset collected by a Japanese price comparison site, which contains tick-by-tick prices quoted by each e-retailer as well as clicks made by each customer, both with second timestamp. First, we find that the probability of being clicked decreases with the price ranking of an e-retailer, but it never goes all the way to zero even for e-retailers with low rankings. Specifically, we find that there exists a linear relationship between the log of the click probability for an e-retailer and its price ranking, suggesting that each customer chooses a set of e-retailers based on non-price characteristics of e-retailers, and then looks for one with the lowest price among them. Second, we find that the average of prices quoted by e-retailers basically follows a random walk with drift, which is a simple reflection of the random walk property of the product inventory held by e-retailers. However, we also find that the average price sometimes deviates from a random walk, e.g. when each e-retailer starts to cut its price in response to price reductions made by others.
書誌情報Bibliographic information
Vol. 59, No. 4, 2008 , pp. 317-329
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/21231
JEL Classification Codes: E30, L11, L81, L86