Apr. 25, 2006

景況感とアンケート調査―変化方向と水準は異曲同工か?―

浅子和美 (一橋大学経済研究所), 原田信行 (筑波大学大学院システム情報工学研究科)

Business Sentiment and Business Surveys -Are Questions Based on Levels and on Changes Answered Consistently?-

Kazumi Asako (The Institute of Economic Research, Hitotsubashi University), Nobuyuki Harada (Graduate School of Systems and Information Engineering, University of Tsukuba)

要旨Abstract

 本稿では,景況感についてのいくつかのアンケート調査をめぐって,一見すると相反する複数の景況感がどのようにして形成されるのか,そもそもそれらは経済主体の行動として整合性がとれたものなのか、といった問題を考察する.その際,景況感を経済活動の水準を基に判断させるものと,経済活動の変化方向を基に判断させるものがあることに注目し,いくつかの視点からアンケート回答のデータを統計的に検証した.景気循環のサイクルにおいて,理論的には,水準に対して変化の方向は4分の1のサイクル分だけ先行する関係にあるのが味噌となる.結果は,水準と変化方向による景況感のアンケートの回答は,相互に必ずしも整合的に形成されているとはいいがたい面があるというものである.いいかえれば,アンケート回答では,水準と変化方向は明確に峻別されているわけではない.こうした問題に対する分析としては本稿のそれは入り口に過ぎない.今後のさらなる研究蓄積が望まれる.

 This paper attempts to answer questions raised to the internal consistency of respondents in answering different business surveys. There are two types of business surveys in Japan. Some investigate business sentiment based on the level of economic activities while others investigate business sentiment based on the differences in the economic activities over time. Our analyses suggest that respondents are not necessarily aware of the differences in questions and answer them in the same way regardless of the types of business surveys.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 55, No. 2, 2004 , pp. 171-184
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/21673