Apr. 25, 2011
チャネル間競争の下でのテリトリー制と経済厚生
Exclusive Territories and Welfare
要旨Abstract
複数の流通チャネルの間で競争が行なわれている市場において,生産者と小売業者の行動を3段階ゲームとして定式化し,生産者が均衡においてテリトリー制を選択することを示す.さらに,テリトリー制が経済厚生に及ぼす効果について検討する.ある市場に立地する小売業者は,輸送費用を負担すれば,他の市場でも財を販売することができる.この輸送費用が十分に低い場合,市場間輸送によって小売業者数が増えれば,その市場の競争は激しくなり,小売価格は低くなる.逆に,輸送費がある程度高い場合には小売価格が上昇し,消費者厚生が悪化する.この状況でのテリトリー制の導入は,無駄な輸送を排除することによってチャネル(またはフランチャイズ料を徴収する生産者)の利潤を増加させると同時に,消費者厚生をも向上させるという意味で,パレート改善となる.
In this paper, we show that producers employ exclusive territories when competition exists among distribution channels and discuss the welfare effects of exclusive territories. When the transportation cost is low enough, an increase in the number of distributors can enhance competition and thus lower the retail price. On the other hand, when the transportation cost is high, an increase in the number of distributors raises the retail price and lowers the consumer surplus. In this case, exclusive territories can eliminate the redundant transportation and enhance the profit of whole distribution channel. We develop a three stage game that distributors can choose the exclusive territories or the open market regime. We also establish that each producers employs the exclusive territories in equilibrium. Moreover, we show that such exclusive territories can be Pareto improving.
書誌情報Bibliographic information
Vol. 60, No. 2, 2009 , pp. 156-162
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/21444
JEL Classification Codes: L42, M21, M31