Jan. 25, 2015

インド・デリー市におけるサイクルリキシャ業 ―都市インフォーマルセクターと農村からの労働移動―

黒崎 卓 (一橋大学経済研究所)

The Cycle Rickshaw Sector in Delhi —An Analysis of the Informal Sector and Rural-Urban Migration—

Takashi Kurosaki (Institute of Economic Research, Hitotsubashi University)

要旨Abstract

 開発途上国における都市インフォーマルセクターと農村からの労働移動に関する事例研究として、本稿は、インド・デリー市におけるサイクルリキシャ業を分析する。主に用いるのは、デリー全域を対象とした標本調査から得た1,320名のリキシャ引きデータである。分析結果から、リキシャ引きの多数が農村部からの出稼ぎ者であること、都市への移動の際に各種インフォーマルなネットワークが重要な機能を果たしていること、所得水準は貧困線を顕著に上回っており、出身地にある程度の額を送金するに足りる水準であること、人的資本蓄積と収益性・所得の関係は非線形(低い水準でのみプラスの相関)であることなどが判明した。家計レベルでの長期的な貧困脱却には、次世代が人的資本を蓄積してその収益率が高い職種・業種に就職するような転換が不可欠であり、サイクルリキシャ業のような都市インフォーマルセクターはそのための短期的つなぎの役割を果たす可能性が示唆される。

 This paper examines the cycle rickshaw sector in Delhi, India, using a unique dataset of 1,320 rickshaw pullers that represent the whole area of Delhi. The descriptive analysis reveals the followings. The majority of rickshaw pullers are poorly-educated, short-term migrants. Informal network plays an important role in facilitating migration and determining the rickshaw-pulling income. The average income level of rickshaw pullers is substantially above the government poverty line, leaving them a net surplus for remittance. The impact of human capital on income is non-linear, with a positive effect only at the very low level of education and experience. These findings suggest that accumulating more human capital and shifting to occupations that reward such human capital are required to move out of poverty in the long-run. The urban informal sector exemplified by cycle rickshaw pulling can bring earnings in the short-run, which enables migrants to move towards this long-run strategy.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 64, No. 1, 2013 , pp. 62-75
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/25878
JEL Classification Codes: O17, O18, R23