Jan. 25, 2015

東アジアの経済成長と教育ストック

神門善久 (明治学院大学経済学部)

Economic Growth and Education Stocks in East Asia

Yoshihisa Godo (Faculty of Economics, Meiji Gakuin University)

要旨Abstract

 東アジアの奇跡的な経済成長の成功要因として、学校教育を通じた人的資本の蓄積が適切におこなわれたからではないかという議論がしばしば聞かれる。しかしながら、従来、教育ストックについては、国際比較可能な長期時系列データが不足しており、本格的な実証分析はおこなわれてこなかった。本稿では、今後の実証分析の基礎を提供するべく、日本、韓国、台湾、フィリピン、米国を対象に、過去約百年間にわたり、年齢層別、男女別、教育段階(初等・中等・高等別)に平均就学年数の推計をおこなう。あわせて、Hayami and Godo(2005)の枠組みを使って、発展段階によって必要とされる教育ストックの種類がどのように変化するかについて、筆者の仮説を提示する。

 This paper provides nearly 100-year-long detailed estimates for education stocks in Japan, Korea, Taiwan, the Philippines and the United States. The average number of years of schooling per person by gender, age group, and level and type of education are estimated. The author hopes that future researchers use this paper's dataset as a ‘public good’ to analyze the macroeconomic role of education.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 64, No. 1, 2013 , pp. 30-41
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/25875
JEL Classification Codes: I25, N35, O53