Jan. 27, 2016

カンボジア大虐殺の教育への長期的影響

小暮克夫 (一橋大学経済研究所), 高崎善人 (筑波大学人文社会科学研究科)

Long-term Effects of the Cambodian Genocide on Education

Katsuo Kogure (Institute of Economic Research, Hitotsubashi University), Yoshito Takasaki (Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Tsukuba)

要旨Abstract

 本稿では、1975年~'79年のポル・ポト政権下のカンボジアで行われた大虐殺が、人々の経済行動に与えた長期的影響を検討する。具体的には、ポル・ポト政権下とその後の政権下で第一子を持った夫婦を対象として、当時の虐殺が、政権崩壊後の子供への教育投資行動にどのように影響を与えたかを、空間データとセンサス個票データを組み合わせて定量的に評価する。本稿の分析結果は、前者の夫婦では虐殺と教育投資の間に負の関連性があるが、後者の夫婦ではそれが無いことを示唆する。背景にある社会制度ならびに社会構造から解釈を導く。

 This paper examines potential long-term effects of the Cambodian genocide under the Pol Pot regime(1975-'79) on individual economic behaviors. Combining spatial genocide data and census microdata, we compare children's education among couples who had their first child during and after the Pol Pot period. We show that the genocide was negatively associated with subsequent educational investments among the former couples, but not the latter. Underlying social institutions and structures are discussed.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 65, No. 1, 2014 , pp. 42-55
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/26672
JEL Classification Codes: N35, O15, O17