Jul. 24, 2017
住宅価格指数の集計バイアス : ヘドニック価格法 vs. リピートセールス価格法
Aggregation Bias on Residential Property Price Indexes: Hedonic Measurement vs. Repeat Sales Measurement
要旨Abstract
住宅価格指数の推計においては,不動産が持つ同質の財が存在しないという特性から,品質調整を施す必要がある. その品質調整の方法としては,多くの物価統計で利用されているヘドニック法と合わせて,推計に利用できる情報の限定から,リピートセールス価格法が実用化されている. しかし,その実用化においては,その背後にある理論的な知識の欠如や情報の制約から,その評価が困難な状況にあると言っても過言ではない. そこで,本稿においては,住宅価格指数の品質調整方法として提案されているヘドニック価格法,またはリピートセールス価格指数の理論的な背景を整備すると共に,それぞれの推計手法の優位点(advantage)と問題点(disadvantage)を明確にすることを目的とする. また,日本のデータを用いて,実際の差異を明らかにする.
Property has the particularity of being a non-homogeneous good, and based on this, it is necessary to perform quality adjustment when estimating property price indexes. Various methods of quality adjustment have been proposed and applied, such as the hedonic method often used in price statistics and, due to the fact that the information that can be used in estimation is limited, the repeat sales price method, methods using property appraisal price information, and so forth. However, since there is a lack of theoretical knowledge and data restrictions, it is no exaggeration to say that it is difficult to evaluate their practical application in the present situation. We summarized theoretical background of property price indexes and used a unique dataset that we had compiled from individual listings in a widely circulated real estate advertisement magazine.
書誌情報Bibliographic information
Vol. 66, No. 3, 2015 , pp. 209-223
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/27517
JEL Classification Codes: C2, C23, C43, D12, E31, R21