Apr. 22, 2018

価格 vs. 数量--チャネル間競争のもとでの戦略変数の選択--

成生達彦 (京都大学大学院経営管理研究部), 王 海燕 (大阪経済大学)

Price vs. Quantity: Strategic Variable Choice with Distribution Channel Competition

Tatsuhiko Nariu (Graduate School of Business Administration, Kyoto University), Haiyan Wang (Osaka University of Economics)

要旨Abstract

 同じ需要状況のもとで,差別化された代替財を供給する複占チャネルの生産者と小売業者が,戦略変数として価格または数量のいずれかを選択できる状況では,フランチャイズ料が徴収されるか否かにかかわらず,両生産者および両小売業者がともに数量を選択する状態が均衡となる.

 Suppose that there are two distribution channels supplying differentiated substitute goods, each with one manufacturer and one retailer. Under the same demand situation, if manufacturers and retailers may choose the type of strategic variable, either price or quantity, then all choosing quantity will be the equilibrium, whether franchise fees can be collected or not.

Full Text

書誌情報Bibliographic information

Vol. 67, No. 2, 2016 , pp. 164-174
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/27906
JEL Classification Codes: L13, D43