Jan. 25, 2010

メインバンクの財務状況と企業行動―中小企業の個票データに基づく実証分析―

小川一夫 (大阪大学社会経済研究所)

Main Bank Health and Activities of Firm Customers -An Empirical Study Based on Micro Data of Small Firms-

Kazuo Ogawa (Osaka University, Institute of Social and Economic Research)

要旨Abstract

 本稿はわが国におけるメインバンクの財務状況の悪化が顧客企業の行動に及ぼす影響について実証分析を行った研究である.本研究には3つの特徴がある.第1は,中小企業を対象にそのメインバンクの健全性が企業行動に与える影響を分析した点である.第2は,中小企業を対象に中小企業庁が調査した企業金融環境に関する個票データを使用した点である.この調査では中小企業のメインバンクを識別することができるとともにメインバンクに関する情報が豊富に含まれている.第3は,企業活動を多面的にとらえてメインバンクの財務状況との関連を調べた点である.  得られた実証結果は以下の通りである.メインバンクの不良債権比率が上昇すれば,顧客企業への貸出は抑制的になり,設備投資,雇用は減少する.また,メインバンクからの借り入れの減少を補うために流動資産が取り崩されるが,同時に将来の資金需要を手当てするために流動性の積み増しが行われる.

 This paper presents an empirical analysis of how the deterioration of a main bank's health affects the behavior of its corporate customers. This study uses micro survey data of small and medium-size enterprises (SMEs) where we can identify the main banks of the sampled SMEs. We find that a higher bad loan ratio of the main bank restrains its lending to corporate customers, leading to reductions of investment, employment and their liquid assets. But at the same time corporate customers pile up liquid assets as a precautionary motive to cope with further worsening of a bank's health in the future.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 59, No. 1, 2008 , pp. 1-15
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://hdl.handle.net/10086/19823