Jul. 25, 2008

チャネル間における価格―数量競争

成生達彦 (京都大学大学院経済学研究科), 鈴木浩孝 (京都大学大学院経済学研究科大学院生)

Price-Quantity Competition between Marketing Channels

Tatsuhiko Nariu (Graduate School of Economics, Kyoto University), Hirotaka Suzuki (Graduate Student of Economics, Kyoto University)

要旨Abstract

 本稿では,生産者と小売業者からなるチャネルの間での価格―数量競争について検討する.生産者間では価格競争が行われているが,小売業者の間では数量競争が行われている状況を想定する.このとき,仮に生産者が小売業者からフランチャイズ料を徴収可能ならば,(逆需要曲線の上方シフトという意味での)需要の増加は出荷価格の下落を導くし,出荷価格は戦略的に代替的となる.他方,何らかの理由によってフランチャイズ料を徴収できない場合には,需要の増加は出荷価格の上昇を導くし,出荷価格は戦略的に補完的である.

 Suppose that in a duopoly each producer sells his products through an affiliated retailer, and that the former can charge a franchise fee to the latter. Also suppose that the two retailers compete on quantity, although the two producers do on price. In this setting, each producer cuts his shipping price when the market demand shifts upward. Moreover, the shipping prices (which are usually strategic complements) become strategic substitutes.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 57, No. 3, 2006 , pp. 236-244
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/21895