Jan. 25, 2020

企業内コミュニケーション・ネットワークが生産性に及ぼす影響 --ウェアラブルセンサを用いた定量的評価--

中島賢太郎 (一橋大学イノベーション研究センター), 上原克仁 (静岡県立大学経営情報学部), 都留 康 (一橋大学経済研究所)

Impact of Workplace Communication Networks on Productivity: A New Approach Using Wearable Sensors

Kentaro Nakajima (Institute of Innovation Research, Hitotsubashi University), Katsuhito Uehara (School of Management and Information, University of Shizuoka), Tsuyoshi Tsuru (Institute of Economic Research, Hitotsubashi University)

要旨Abstract

 本稿は,企業内の社員間コミュニケーション・ネットワークの構造,およびそれが業務成果に与える影響について定量的に分析することを目的とする.ウェアラブルセンサによって,法人顧客向けソフトウェア・サポート業務を行う企業の2つの事業所の社員同士の対面コミュニケーション行動データを収集した.このデータを用い,まず,ソシオグラムによってコミュニケーション・ネットワークの構造を明らかにした.次いで,各社員の成果データ(生産性)を用い,コミュニケーションが個人および事業所の生産性に与える影響を分析した.その結果,コミュニケーション・ネットワークにおける媒介中心性の上昇は事業所の成果に頑健に正で有意な影響を持つことが示された.このことは,知的業務におけるコミュニケーションが知識・情報交換であるがゆえに,直面した問題に対し,適切に他の社員からコミュニケーションによって情報収集することが重要であることを示唆する.

 This paper empirically investigates the structure of communication networks among employees within a firm and the impact of the communication networks on their productivity. To collect information on face-to-face communication among employees quantitatively, we use wearable sensors that automatically record data on face-to-face communication among employees wearing them at two offices of a company that provides software support to corporate clients. Using the data, we first show the structure of the communication network using sociograms. Next, we investigate the impact of the communication network on productivity. The results show that an increase in betweenness centrality in a communication network has a positive and significant impact on office performance. Communication between employees can be interpreted as the transfer of their specialized knowledge. Thus, it is considered that an employee’s high betweenness centrality indicates that the employee efficiently gathers information from various colleagues through the communication network. These results imply that the efficient gathering of information through face-to-face communication with various colleagues who have specialized expert knowledge improves productivity by helping to solve complicated problems that employees face.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 69, No. 1, 2018 , pp. 18-34
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/29029
JEL Classification Codes: M15, M54