Jan. 22, 2023
現代中国の教育収益率 --メタ分析--
A Systematic Review of Return to Schooling in China
要旨Abstract
本稿において筆者らは,既存研究85点から抽出した全1041推定結果のメタ分析による統合と比較を行うことにより,現代中国におけるミンサー型教育収益率の一般的効果サイズの推定を試みると共に,企業部門,戸籍,地域,ジェンダー及び推定期間の差異が,教育収益率に及ぼす影響を検証した。メタ分析の結果は,体制移行期を通じた中国教育収益率の偏相関係数で測定した効果サイズは,正に中位の水準に達していることを強く裏付けた。また,非国有部門,都市戸籍労働者,都市部及び女性の教育収益率は,国有部門,農村戸籍出稼ぎ労働者,農村部及び男性のそれを,統計的に有意に上回ることを示唆する分析結果も得られた。更に,中国の教育収益率は,時系列的に顕著な上昇傾向にあることも併せて判明した。これら一連のメタ分析結果は,改革開放期から現代に至る中国では,国民経済活動への市場原理の浸透と目覚ましい技術発展が,労働者の賃金水準に著しい影響を及ぼしていることを強く示唆している。
In this paper, we assess the effect size of return to schooling in China through a systematic review of 85 research works, which report a total of 1041 estimates regarding the impact of years of schooling on wage level during the transition period. We also examine possible differences between state and private companies, urban and migrant workers, urban and rural regions, female and male workers as well as periods from this viewpoint. Our results indicate that return to schooling in China in the period of 1985-2016 has a medium effect size in terms of partial correlation coefficient. It is also revealed that there exists a certain gap between different ownerships, hukous (household registration), regions, and genders. Dynamic time-series change in return to schooling is regarded as an additional important finding from the quantitative literature survey in this paper.
書誌情報Bibliographic information
Vol. 72, No. 1, 2021 , pp. 38-58
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://doi.org/10.15057/71064
JEL Classification Codes: D31, I26, J31, P23, P36