Apr. 21, 2024

コロナショックへの企業の対応と政策支援措置 --サーベイ調査に基づく分析--

植杉威一郎 (一橋大学経済研究所), 小野有人 (中央大学商学部), 本田朋史 (東京大学空間情報科学研究センター), 荒木祥太 (経済産業研究所), 内田浩史 (神戸大学大学院経営学研究科), 小野塚祐紀 (小樽商科大学商学部), 川口大司 (東京大学大学院経済学研究科), 鶴田大輔 (日本大学経済学部), 深沼光 (日本政策金融公庫), 細野薫 (学習院大学経済学部), 宮川大介 (一橋大学大学院経営管理研究科), 安田行宏 (一橋大学大学院経営管理研究科), 家森信善 (神戸大学経済経営研究所)

Firms’ Responses and Policy Measures to the COVID-19 Pandemic: An Analysis Based on a Firm Survey

Iichiro Uesugi (Hitotsubashi University), Arito Ono (Chuo University), Tomihito Honda (University of Tokyo), Shota Araki (RIETI), Hirofumi Uchida (Kobe University), Yuki Onozuka (Otaru University of Commerce), Daiji Kawaguchi (University of Tokyo), Daisuke Tsuruta (Nihon University), Hikaru Fukanuma (Japan Finance Corporation), Kaoru Hosono (Gakushuin Universiy), Daisuke Miyakawa (Hitotsubashi University), Yukihiro Yasuda (Hitotsubashi University), Nobuyoshi Yamori (Kobe University)

要旨Abstract

 本稿は,2020年11月に経済産業研究所が実施して中小企業を中心に約5千社から回答を得た「新型コロナウイルス感染症下における企業実態調査」に基づき,企業が受けたショック,とった対応,利用した資金繰り支援措置の概要を集計するとともに,支援措置利用企業の属性に関して分析したものである.対象企業の一部が世界金融危機時に行った企業サーベイ調査にも回答していることを利用し,世界金融危機とコロナショックの間の異同にも注目する.得られた主な知見は以下の4点である.(1)多くの企業にとって,コロナショックは販売先企業や消費者への売上・販売の減少が顕在化したものであり,企業は,主に金融機関からの新規借入と休業・従業者の休職で対処した.(2)コロナショック後に資金繰りが「悪化した」企業の割合は世界金融危機時と同程度だが,資金繰りの水準が「悪い」企業の割合は世界金融危機時よりも高く,ショック以前から資金繰りが厳しかった企業が一定割合存在した.(3)多くの支援措置について,コロナショック前の評点が低い企業ほど利用する傾向にあり,特に政府系金融機関による貸出でこうした傾向が強い.(4)金融機関や政府の支援がなければ事業を継続できないゾンビ企業がサンプル企業全体に占める比率が,世界金融危機以降に高まっているかどうかはゾンビ企業の定義に依存するが,コロナショック時において世界金融危機時よりも明確に高まっているとはいえない.ショック前にゾンビと特定された企業が政府による支援措置を利用する比率は非ゾンビ企業よりも高く,その傾向は,世界金融危機時と今回のコロナショック後の期間のいずれにおいても観察される.

 This paper provides a detailed account of firms’ behavior during the COVID-19 pandemic. We use the “Survey on the Status of Firms under the COVID-19 Pandemic” conducted by the Research Institute of Economy, Trade, and Industry (RIETI) in November 2020, which received responses from about 5,000 companies that are mostly small and medium-sized enterprises. Moreover, this study provides an overview of the damage suffered by firms, the responses they took, and the financial support measures they used. It also examines the attributes of firms that used the support measures. Taking advantage of the fact that some surveyed firms also responded to surveys conducted during the Global Financial Crisis (GFC) in 2009, we also focus on the differences between the GFC and the COVID-19 pandemic. We obtained the following four major findings: (1) Many firms experienced the adverse effect of the pandemic by a decline in sales to customer firms and consumers. Many of them coped with the damage mainly by taking out new loans from financial institutions and by giving a leave of absence to employees. (2) The percentage of firms whose financing conditions worsened during the COVID-19 pandemic was about the same as during the GFC, whereas the percentage of firms whose financing conditions were severe was higher. (3) For many of the support measures, firms with low credit scores before the COVID-19 pandemic tended to use them more frequently than those with high scores. (4) The share of zombie firms that were unable to continue their businesses without support from financial institutions or the government varies wildly across different definitions of zombies. However, the share is not always higher during the COVID-19 pandemic than during the GFC for all the zombie definitions. The share of these zombie firms that used government support measures was higher than that of non-zombies. We observe this tendency both during the GFC and the COVID-19 pandemic.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 73, No. 2, 2022 , pp. 133-159
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://hdl.handle.net/10086/74155
JEL Classification Codes: D22, G30, H81