Apr. 21, 2024

新型コロナウイルス感染症に対応した企業の対面接触削減とデジタル化・グローバル化 --企業調査に基づく記述統計的考察--

冨浦英一 (一橋大学大学院経済学研究科・経済産業研究所(RIETI)), 伊藤萬里 (青山学院大学経済学部), 熊埜御堂 央 (一橋大学大学院経済学研究科)

Reduced Face-To-Face Contacts in Japanese Firms during the COVID-19 Pandemic: The Impacts of Digitalization and Globalization

Eiichi Tomiura (Hitotsubashi University and Research Institute of Economy, Trade, and Industry), Banri Ito (Aoyama Gakuin University and Research Institute of Economy, Trade, and Industry), Hiroshi Kumanomido (Graduate Student of Economics, Hitotsubashi University)

要旨Abstract

 新型コロナウイルス感染症(以下「コロナ」と略記)の世界的拡大により様々な変化が生じているが,対面接触の削減は,個人の働き方だけでなく,企業間の取引関係や企業立地など各方面に影響を及ぼすと考えられる.我が国の製造業・卸売業における中堅・大企業に対し,コロナ以前の2019年12月,緊急事態宣言発出中の2020年4・5月,解除後の2020年9・10月,二度目の緊急事態宣言が発出された2021年1月時点におけるオンライン会議やテレワークの活用状況等を調査したところ,コロナ後に活用は総じて広がったものの,企業によって大きな違いも確認された.コロナ以前にデジタル化やグローバル化を進めていた企業の方が,これら対面接触の削減を進める傾向が見られた.

 This study examines which firms adopt online meetings and teleworking to face-to-face contacts in manufacturing and wholesale industries in Japan at four time points during the COVID-19 pandemic. The survey results show that substantially more firms began using online meetings and teleworking, but significant inter-firm variations continued across industries and size classes. Firms that had been digitized or globalized before the pandemic tended to be especially active in introducing measures for reducing face-to-face contacts. These findings have deep implications for various issues, including personal work styles and corporate locations.

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書誌情報Bibliographic information

Vol. 73, No. 2, 2022 , pp. 117-132
HERMES-IR(一橋大学機関リポジトリ): https://hdl.handle.net/10086/74154
JEL Classification Codes: F23, F61, J2