バイアスがベイズ学習に与える影響について

How do biases influence learning outcomes?

2024/04/25

著者 (所属)

Author (Affiliation)

要旨

 近年の研究により,バイアスを持つ経済主体が未知の変数をベイズ学習する際には,通常のバイアスを持たないケースと比べてかなり異なる結果が得られることが明らかになった.具体的には,いつまでたっても信念が収束せず振動し続けたり,信念は収束するもののその収束先が(非常に小さなバイアスしか存在しないにも拘らず)真実のパラメータとは全く異なる値になってしまうなどの例が知られている.本稿では,これらの結果を概観し,なぜこのような事象が起こるのかについて詳細に議論をする.

Abstract

 Recent studies on misspecified learning show that when a misspecified agent learns an unknown economic state, its outcome can differ significantly from that of a correctly specified agent. Specifically, there are cases in which one’s belief does not converge forever or a negligible amount of misspecification has a significant impact on the learning outcome. In this study, we review these recent results in the literature and discuss what is critical to them.

PDF

Full Text

Bibliographic information

Vol. 75, No. 1, 2024
Article Number: er.ar.032824
DOI (Link to J-STAGE): in preparation
JEL Classification Codes: C61, D83